Bývalý nájemce vyzval pronajímatele k vrácení 172 296 Kč: Uspěje?

„Tímto vás vyzývám k vydání bezdůvodného obohacení ve výši 172 296 Kč.

V letech 2019, 2018 a 2017 jsem měl jako nájemce pronajatý váš byt.

A protože jste mi každý měsíc v zálohách na služby účtovali mimo jiné také částku 4 786 Kč, která nepatří mezi zúčtovatelné položky služeb souvisejících s nájmem bytu, tímto vás žádám, před podáním žaloby k vydání bezdůvodného obohacení, o vyplacení této částky na můj účet do 3 dnů od doručení této výzvy.“

Jste po přečtení této výzvy v šoku?

Naštěstí nebyla určena vám.

A pouze parafrázujeme obsílku, kterou dostal jiný pronajímatel.

Ale: Může podobná výzva přijít od kteréhokoliv z vašich „bývalých“ nájemců i vám?

Z naší praxe na obrany pronajímatelů na JakPronajimatByty.cz bohužel vidíme, že u mnoha pronajímatelů toto riziko existuje.

A s tím, jak jsou nájemci právně víc a víc vzdělaní, si také začínají všímat chyb, omylů, nesmyslů a právních vad, které má jejich nájemní smlouva.

(A nemusí být ani právně vzdělaní či majetní: Mnohým stačí jen kouknout do nějaké ze svých pojistek, jestli mají nárok na bezplatnou právní pomoc – což pojišťovny nyní často poskytují. A pak je podání žaloby na pronajímatele je nic nestojí. Tak proč to nezkusit, že…)

Pronajímatel v úvodu uvedeném případu se musí bohužel obávat: Formuloval totiž svou nájemní smlouvu tak nešťastně, že jedna z položek, která měla být zahrnuta do nájemného, se objevila v položkách „zálohy na služby“.

A právě tato administrativní chybka (u které navíc mnozí pronajímatelé ani nechápou, že je protiprávní) nyní dává nájemci právo přijít a říct: „Toto jsem vám platil, ale ono to mezi službami vůbec nemělo být… tak já po vás ty peníze chci zpět.“

Pro pronajímatele to byl přirozeně šok.

Všechno měl od nájemce písemně odsouhlasené a podepsané.

Nájemce už několik měsíců v jeho bytě nebydlí a odstěhoval se.

A nyní přijde výzva k tomu, aby nájemci vrátil podstatnou část toho, co pronajímateli zaplatil?

Ta chyba vznikla bohužel na samotném začátku… při přípravě nájemní smlouvy.

A je to bohužel chyba, kterou vidíme opakovaně:

Problémy-nepolíbení pronajímatelé mají pocit, že když si ve smlouvě něco dohodli a nájemce to plní, tak je vše v pořádku.

Ale tento pocit je falešný: Mantinely toho, co v nájemní smlouvě (ne)může být, jsou klikaté.

A přestože při podpisu a dokonce při samotném nájmu vše klape a nájemce je „happy“, nezabrání to tomu, aby si z pronajímatele udělal levné ubytování a spořícím účet se slušným úrokem.

Protože proč se s pronajímatelem dohadovat, že to má napsané špatně? Lepší je to teď platit, mít hezké bydlení (které bude nakonec jen za zlomek toho, co platím)… a pak to z pronajímatele dostat zpět… řekne si nájemce.

Zatímco na neplatícím nájemci bez majetku si toho pronajímatel moc nevezme (a právě proto doporučujeme využívat všechny obranné postupy, které vám dají jistotu, že nájemné dostanete zaplaceno)

… tak žaloba na pronajímatele smysl dává: Pronajímatel má totiž majetek. Minimálně onen pronajímaný byt. A pokud se bude zdráhat s placením, vždy může přijít exekutor, který mu pronajímaný byt sebere prodá.

Stojí vám to za to?

Nebo chcete mít jistotu, že vás při pronajímání nepoloží ani vlastní chybka, ani neplatící filuta?

Pavel Řehulka
JakPronajimatByty.cz


Štítky

chyby při sjednávání nájemní smlouvy


Také vás může zajímat...

Newsletter: Kdy musíte jako pronajímatel platit poplatek za popelnice i z vašeho prázdného či nepronajatého bytu
Pronajímatelé neuspěli s žalobou u Ústavního soudu: Zákaz výpovědi neplatičům nájemného byl oprávněný